پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

رازهايي درباره بواسير و درمان آن كه نمي دانستيد!

۸ بازديد

درمان بواسير در خانه

منطقه را تميز نگه داريد. هر چند كه پاك كردن ناحيه مقعد مي تواند دردناك باشد به آرامي آن را با يك ليف حمام نرم، آب گرم و صابون ملايم بشوييد.

كرم هيدروكورتيزون، مسكن موضعي مانند ليدوكايين يا بنزوكائين استفاده نماييد.

آلوئه ورا: آلوئه ورا روان كننده و تسكين دهنده است شما مي توانيد ژل آلوئه ورا از داروخانه خريد نماييد و در موضع بماليد.

سركه: سركه سفيد و يا سركه سيب مي تواند به تسكين خارش، سوزش و التهاب كمك كند يك توپ پنبه با سركه خيس كنيد و به موضع بماليد.

هيدراته بمانيد: آب قابل شرب مدفوع شما را نرم مي كند و نياز به فشار در هنگام دفع را كاهش مي دهد هنگامي كه شما گمان يك هموروئيد داريد مصرف آب خود را به هشت تا 10 ليوان آب در روز افزايش دهيد.

فيبر بيشتري مصرف كنيد. فيبر يكي ديگر از نرم كننده هاي مدفوع بسيار عالي است شما مي توانيد آن را با خوردن غذاهاي با فيبر بالا يا با استفاده از يك مكمل فيبر و يا هر دو به رژيم غذايي خود اضافه كنيد.

حبوبات بيشتر، غلات سبوس دار، دانه ها، ميوه ها و سبزيجات بخوريد.

شما مي توانيد از داروهاي بدون نسخه مانند مكمل هاي پسيليوم مانند Citrucel يا موسيل استفاده نماييد.

نشستن در وان آب گرم. آب گرم تسكين دهنده هموروئيد است اطمينان حاصل كنيد كه آب گرم است نه داغ.

.

.

.

اضافه كردن مواد تسكين دهنده در وان آب گرم. آب گرم به تنهايي تسكين دهنده خواهد بود اما شما مي توانيد نمك طعام، نمك فرنگي اصل، بابونه، بومادران و كالندولا را به آن اضافه نماييد.

بعد از هر اجابت مزاج 20 دقيقه در وان آب گرم بنشينيد.

به آرامي ناحيه تناسلي را با يك حوله نرم خشك كنيد.

كمپرس سرد. بسته يخ و يا كمپرس سرد تورم، التهاب و درد را كاهش مي دهد بسته يخ را در ناحيه مقعد به مدت 15 دقيقه قرار داده و يا فشرده سازي نماييد و دو تا سه بار در روز تكرار كنيد.

جهت درمان بواسير يا هموروئيد هايي كه رشد كرده اند و ديگر روشهاي درمان خانگي كارساز نيست مي بايست حتما به پزشك متخصص بواسير مراجعه گردد و دكتر برحسب نوع و درجه بيماري يكي از روش هاي درماني را پيشنهاد ميدهد. در ادامه شايع ترين روش هاي درمان شرح داده ميشود.

درمان بواسير با ليزر

بر خلاف روش هاي جراحي سنتي كه در بيمارستان ها نيز همچنان مرسوم است كه يك روز قبل از عمل و تا دو روز بعد عمل جراحي مي بايست در بيمارستان بستري بوده و دوران نقاهت پردردي داشت، به لطف استفاده از ليزر در اين روش درمان بسيار ساده، بدون درد و سرپائي مي باشد و پس از انجام كار ميتوانيد به زندگي عادي بازگرديد. دو روش ليزر درماني وجود دارد كه پزشك بر حسب نوع و درجه هموروئيد يكي را انتخاب ميكند.
از ليزر براي درمان بواسير به دو صورت ميتوان استفاده كرد

۱-اشعه درماني IRC

ليزر IRC بيشتر مواقع براي درمان بواسير درجه يك و دو استفاده ميشود و با از بين بردن بالشتهك هاي متورم شده توسط اشعه IRC نتيجه سريع و بدون درد و خونريزي را بهمراه دارد.

۲- ليزر CO2

براي درمان بواسير درجه سه و چهار از ليزر CO2 استفاده ميشود، با توجه به اينكه در هموروئيدهاي درجه ۳ و ۴ رگ ها بزرگتر شده و كاملا بيرون زده هستند مي بايست توسط ليزر CO2 بريده شوند و با توجه به اينكه در برش از ليزر استفاده شده است بافت هاي اطراف بالشتك هاي بواسير صدمه نمي بينند، در هنگام برش خونريزي ايجاد نميشود و همزمان با برش ليزري شريان هاي خوني ترميم مشوند و عفونتي نيز ايجاد نميشود و همچنين نياز به پانسمان محل برش نمي باشد و تمامي اين موارد باعث ميشوند كه ديگر نياز به بستري و درد و رنج زيادي نباشد.
مزيت هاي استفاده از ليزر
  • بشكل عمل سرپايي و در مطب پزشك ميتواند انجام شود.
  • نياز به بيهوشي و خطرات عمل هاي سنگين سنتي را ندارد.
  • نيازي به بستري شدن نيست و ميتوان پس از انجام مرخص شويد.
  • نياز به پانسمان و مراقبت هاي شديد بعد از عمل نيست
  • مدت زمان درمان با ليزر كمتر از نيم ساعت است.

هزينه (قيمت ) درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر

براي درمان با ليزر نميتوان قيمت مشخصي را اعلام كرد، دكتر بواسير را بررسي و معاينه ميكند و بر اساس ميزان رشد و وضعيت بيماري اعلام قيمت ميكند.

هموروئيدكتومي

هموروئيدكتومي عمل جراحي سنتي براي برداشتن بواسير ميباشد. در حين اين عمل شما تحت بيهوشي عمومي و يا بي حسي موضعي قرار ميگيريد تا متحمل درد نگرديد .

در اطراف ناحيه ملتهب شكاف ايجاد مي شود و ابتدا پزشك عروق محل را مي بندد تا خونريزي نكنند و سپس توده را بر ميدارد. محل جراحي ممكن است بخيه زده شده و يا باز گذاشته شود و توسط گاز استريل پوشانده شود .

جراحي با تيغ اسكالپل انجام مي شود و حداقل يك روز مي بايست در بيمارستان بستري شوديد.

روشي ديگر نيز وجود دارد كه در آن از دستگاه منگنه مخصوصي استفاده مي شود كه بدون ايجاد شكاف بواسير را برداشته و زخم را ميبندد. به اين روش هموروئيدوپكسي مي گويند . افرادي كه تحت اين عمل قرار مي گيرند پس از عمل درد كمتري نسبت به افرادي كه تحت عمل سنتي قرار گرفته اند احساس مي كنند اما هزينه اين عمل بيشتر است و احتمال عود كردن بواسير در افرادي كه به اين روش عمل ميكنند بيش تر است .

پس از عمل:

طي دو الي سه هفته دوران نقاهت طول مي كشد.

بازگشت به خانه پس از جراحي

  • پس از عمل، زماني كه هنوز تحت بيهوشي عمومي قرار داريد يك بي حسي موضعي دراز مدت به محل زده مي شود كه شش الي دوازده ساعت باقي مي ماند پس از عمل متحمل درد شديد نشويد. اگر نمي خواهيد شب در بيمارستان بمانيد تنها زماني خارج مي شويد كه بيهوشي كاملا از بين رفته باشد و ادرار كرده باشيد. ناتواني در ادرار گاهيبه دليل التهاب بافت ها يا اسپاسم عضلات لگني رخ مي دهد .
  • يك نفر بايد باشد تا شما را به خانه ببرد.

مراقبت هاي پس از جراحي سنتي برداشتن بواسير

  • ممكن است پس از عمل درد داشته باشيد. از پزشكتان بپرسيد كه چه مسكن هايي را ميتوانيد مصرف كنيد .
  • كمي خونريزي عادي است به ويژه پس از اولين دفع .
  • براي چند روز پس از عمل مايعات زياد بنوشيد و رژيم غذاييتان را به برنج كته ، موز ، نان تست و سس سيب تغيير دهيد. سپس دوباره مي توانيد رژي عاديتان را داشته باشيد اما به مرور ميزان فيبر رژيم غذاييتان را بالا ببريد .
  • مي توانيد قبل و بعد از دفع براي كاهش درد از بي حس كننده ها استفاده كنيد .
  • بعضي پزشكان ممكن است توصيه نمايند كه پس از عمل براي جلوگيري ازعفونت كاهش درد از آنتي بيوتيك ها مانند مترونيدازول استفاده كنيد .
  • ممكن است پزشكتان توصيه نمايد تا از ملين ها استفاده كنيد چرا كه تحمل فشار زياد به هنگم مي تواند منجر به عود كردن بواسير گردد .
  • دو تا سه هفته پس از جراحي براي معاينه به جراحتان مراجعه نماييد .

چه زماني اين عمل كاربرد دارد ؟

  • براي بواسير هاي داخلي بسيار بزرگ
  • بواسير ها داخلي كه پس از درمان هاي خانگي نيز درمان نشده اند.
  • بواسير هاي خارج ي بزرگ
  • زماني كه ساير روش هاي درمان بواسير مانند خشك كردن و استفاده از كش جواب نداده اند.

اين روش تا چه اندازه كاربردي است ؟

افرادي كه تحت عمل جراحي قرار مي گيرند بواسيرشان برداشته مي شود اما اين كه بواسير عود كند يا نه به توانايي آنها در تغيير عادات خوارك و جلوگيري از يبوست بستگي دارد. بواسير در پنج نفر از هر صد نفر كه جراحي ميكنند عود مي كند.

خطرات :

درد ، خون ريزي و ناتواني در ادرار شايع ترين عوارض جانبي اين روش هستند ؛ ساير عوارض به دو دسته زير تقسيم مي شوند :

عوارض دوران نقاهت

  • خون ريزي ناحيه مقعد
  • هماتوما ( جمع شدن خون زير پوست پس از جراحي )
  • ناتواني در كنترل ادرار و مدفوع
  • عفونت محل جراحي
  • گير كردن مدفوع در كانال مقعد

عوارض ماندگار

  • باريك شدن كانال مقعدي
  • عود كردن بواسير
  • به وجود آمدن زخم غير عادي بين كانال مقعدي يا راست روده و ناحيه اي ديگر
  • پرولاپس ( بيرون زدگي ) راست روده

بايد دقت نماييد كه موفقيت هموروئيدكتومي به شدت به توانايي شما در صلاح عادات دفعيتان بستگي دارد. جراحي نسبت ساير روش ها مانند خشك كردن ، نتايج بلند مدت تري دارد اما هزينه و عوارض جانبي بيشتري دارد و معمولا دردناك تر است و بهتر است در صورت امكان از ليزر جهت درمان استفاده شود.

اكثر روشهاي درمان بواسير بصورت خانگي يا سنتي پاسخگو نيستند . در مقايسه با جراحي ، روش هاي درماني ليزر ريسك كمتري دارند، بدون درد و عوارض هستند و نياز به بستري شدن ندارند.

جراحي براي بواسير هاي داخلي كوچك توصيه نمي شود. مگر اينكه همرمان بواسير داخلي بزرگ نيز داشته باشيد.

 

اقدامات براي پيشگيري از عود مجدد بواسير

هنگامي كه بواسير شفا يافت شما مي توانيد اقداماتي را براي جلوگيري از عود مجدد انجام دهيد برخي از پيشنهادات مانند حفظ يك رژيم غذايي پر فيبر و نوشيدن مقدار زيادي آب. در اينجا برخي از ايده هاي ديگر بيان مي شود.

هنگامي كه نياز به توالت داريد به دشتشويي برويد و مدفوع خود را نگه نداريد زيرا نگه داشتن مدفوع سبب سفت و خشك شدن آن در راست روده مي شود و اجابت مزاج را مشكل مي كند.

زمان زيادي در توالت صرف نكنيد. صرف مدت زمان طولاني و نشستن در دستشويي سبب فشار در ناحيه مقعد مي شود بيش از 10 دقيقه در توالت ننشينيد اگر شما يبوست داريد خود را تميز كرده استراحت كنيد و مقداري آب بنوشيد و يك پياده روي داشته باشيد و سعي كنيد دوباره براي اجابت مزاج برويد.

از دست دادن وزن. اگر اضافه وزن عامل بواسير شما است از دست دادن وزن ممكن است به شما كمك كند.

بيشتر ورزش كنيد. ورزش عملكرد روده را تحريك كرده و دفع مدفوع را آسانتر مي كند. سعي كنيد 20 دقيقه در روز تمرين هوازي متوسط داشته باشيد. راه رفتن يك روش عالي براي شروع است. اگر شما يك كار كم تحرك داريد در هر ساعت بلند شده و در اطراف راه برويد ورزش بيشتر همچنين مي تواند به شما در از دست دادن وزن كمك كند.

ايجاد تغييرات در رژيم غذايي براي كمك به نرم كردن مدفوع. مدفوع نرم تر به معني كمتر زور زدن است فشار كمتر بر روي ناحيه مقعد وارد شده و زمان كمتري صرف نشستن در توالت مي شود تغييرات رژيم غذايي به معناي هر دو اضافه كردن، حذف و يا كاهش مصرف غذاهاي خاص مي باشد در اينجا چند نمونه عبارتند از:

غذاهاي براي اضافه كردن: شامل مقدار زيادي آب، آلو يا آب آلو، بذر كتان زميني، غذاهاي با اسيدهاي چرب امگا، سبزيجات، سبزيجات خام و ميوه مي باشد.

غذاهاي براي حذف و يا كاهش: شامل غذاهاي سرخ شده، كربوهيدرات هاي تصفيه، محصولات لبني و سديم مي باشد.

ايجاد تغييرات در رژيم غذايي براي حمايت از سلامت رگ هاي شما است بسياري از غذاها و گياهان حاوي تركيبات هستند كه سلامت وريد با تقويت ديواره رگهاي خوني را پشتيباني كند. برخي از اين غذاها و گياهان نيز التهاب را كاهش مي دهند كه عبارتند از:

فلاونوئيدها (موجود در مركبات، توت سياه، گيلاس و بسياري از ميوه ها و سبزيجات ديگر)

گياه دارويي كوله خاص Butcher's broom

شاه بلوط هندي

درخت جينكو بيلوبا

كالندولا

گاهي ممكن است با رعايت موارد گفته شده بواسير بهبود پيدا نكند لذا در موارد زير به پزشك مراجعه نماييد.

طول مدت علايم: اگر خونريزي و درد به طور معمول پس از دو تا سه روز حل و فصل نشود. اگر اين علائم طولاني تر از يك هفته شد با دكتر خود تماس بگيريد.

زمان علائم: خونريزي از بواسير معمولاً تنها با حركات روده رخ مي دهد. اگر شما در حال تجربه خونريزي مقعدي در هر زمان ديگر هستيد با دكتر خود تماس بگيريد.

تغييرات در علائم: تغييرات در علائم شما مي تواند به معناي بدتر شدن وضعيت شما باشد. همچنين مي تواند به اين معني باشد كه مشكل ديگري وجود دارد. اگر خونريزي از روشن به قرمز تيره تغيير كرد با دكتر خود در اسرع وقت تماس بگيريد.

شدت علائم: اگر شما در منزل هموروئيد را درمان كرديد بواسير شما بايد بهبود يابد. اگر علائم شما بدتر يا شديد شوند با دكتر خود تماس بگيريد.

توصيه هاي بيشتر

روغن نارگيل يك مرطوب كننده طبيعي است كه همچنين ممكن است به علايم هموروئيد كمك كند. اعمال روغن نارگيل ممكن است باعث كاهش تحريك و تورم شود و همچنين ممكن است باعث كاهش ميل به خراش شود.

پوسته اسفرزه

پوسته Psyllium منبع طبيعي فيبر خالص است كه به صورت پودر به فروش مي رسد. مطالعات نشان مي دهد كه الياف گياهي مانند پوسته Psyllium مي توانند در هنگام اجابت مزاج، فركانس خونريزي را كاهش مي دهد و از يبوست جلوگيري كنند. هنگام استفاده از پوسته Psyllium ، مطمئن شويد كه مقدار زيادي آب بنوشيد.

غذاهاي داغ و تند به شدت با هموروئيد شما واكنش نشان مي دهند. ادويه جات كه در غذاهايي مانند چيلي قرار دارد باعث ايجاد درد و ناراحتي هموروئيد مي شود. اگر از هموروئيد رنج مي بريد اين غذاهاي تند را از رژيم غذايي خود حذف كنيد تا كاهش درد را متوجه شويد.

اگر هموروئيد داريد بايد تلاش كنيد كه از غذاها و نوشيدني هايي كه ممكن موجب نفخ و گاز مي شود اجتناب كنيد. تلاش براي عبور گاز مي تواند هموروئيد داخلي و خارجي را تحريك كند. از آنجايي كه اين غذاها موجب گاز مي شوند باعث درد بيشتري مي شوند بايد از خوردن آنها اجتناب كنيد.

با افزايش مصرف ويتامين A، مي توانيد به كاهش درد و ناراحتي هموروئيد كمك كنيد و حتي ممكن است برخي از التهاب وريد هاي متورم را كاهش دهيد. چوب هويج و آب هويج ويتامين A مورد نياز را تامين مي كنند. و مشكلات كمتر با هموروئيد را متوجه خواهيد شد.

رژيم غذايي شما شامل نمك كمتري باشد. اگر غذاهايي كه نمك زياد دارد بخوريد مي تواند بخش هاي مختلف بدن شما از جمله هموروئيد شما را افزايش دهد. كاهش مصرف نمك شما مي تواند باعث بهبودي و جلوگيري از هموروئيد و كاهش فشار خون شما شود. نه تنها از استفاده از توالت آسانتر خواهد بود بلكه شما به طور كلي احساس سالم تر خواهيد داشت.

هنگامي كه به هموروئيد مبتلا هستيد از خوردن قهوه داغ يا خوردن سوپ داغ جلوگيري كنيد. غذاهاي داغ مي تواند سطح پوست شما را تحريك كند و درد را كه در طول شب احساس مي كنيد افزايش مي دهد.

براي كاهش احتمال ابتلا به هموروئيد، وزن سالم را حفظ كنيد. داشتن اضافه وزن باعث فشار بيش از حد بر ناحيه لگن و رگهاي لگني مي شود. بهترين راه براي حفظ وزن سالم و جلوگيري از هموروئيد، اين است كه مقدار زيادي ورزش انجام دهيد و يك رژيم غذايي متعادل كه داراي فيبر زياد است بخوريد.

بلند كردن اجسام سنگين باعث ايجاد هموروئيد مي شود. اگر مشكل هموروئيد شما مزمن است بايد به طور كامل اجتناب شود.

همچنين برخي از موارد مهم براي جلوگيري از درمان بواسير در خانه وجود دارد. دستمال مرطوب بچه يا دستمال توالت عطري كه در بسياري از خانوارها رايج است بايد اجتناب شود.

هموروئيد بسيار حساس است و عطر و ديگر مواد شيميايي ممكن است علائم را بدتر كند. همچنين مهم نيست كه مقعد را با صابون بشوييد در حالي كه هموروئيد وجود دارد. اين مي تواند سبب خشك تر و تحريك هموروئيد را حتي بيشتر كند.

آسپرين نيز بايد اجتناب شود زيرا ممكن است خون را رقيق كند و خونريزي بدتر شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.